حاج حسین خرازی اولین شهردار سردشت
دانشنامه اطلاعات تاریخی و جغرافیائی و فرهنگی سردشت وپیرانشهر
حاج حسین خرازی اولین شهردار سردشت
1 فروردين 1390 ساعت 1:0 | بازدید : 3834 | نویسنده : محمد فاضل شوکتی | ( نظرات )

زندگی نامه حاج حسین خرازی

به قلم : محمدفاضل شوکتی

 والدینش قبلا ساکن  بوکان بوده اندبنابه دلایلی که فعلا معلوم نیست  به عراق کوچ کرده و در انجا در شهر کوی سنجاق (یکی از شهرهای کردستان عراق)ساکن می شوند بدلیل اختلافات  خانوادگی یا عشیرای با  عشایر  ساکن در کوی درگیر بوجود آمده  در اثر این درگیری ها یک نفر کشته می شود   . عشایر درگیر به خونخواهی به چند خانواده حمله برده و آنان از بیم اینکه موضوع دامنه دار نشود و خونی جاری نشود در اثر این در گیری ها  از مجموع خانواده های ساکن کویسنجاق  سه خانواده  که در این درگیری ها  بیشتر مشارکت داشته اند یعنی خانواده های شمامی(صا لح شمامی و همسرش خورشید) و خانواده های واحدی (حاجی رسول شاهیجان) و خانواده خرازی (مادرش پیروز )  از ترس جان خود به ایران فرار میکنند. و بقیه خانواده ها فامیل درعراق باقی می مانند. (که اکنون نیز در شهرهای قلعه دیزه - رانیه - سلیمانیه پراکنده اند)نام پدر حسین خرازی رشید بوده که ایشان را با کنیه ( مصطفی حه حه ی )   می شناخته اند و پیشه اش تجارت اموالی چون توتون -پوست خوار و بار و ... بوده است  .مادر حسین خرازی (پیروز خاتون )در اثنای این بازگشت  حامله بوده که شوهرش را از دست می دهد ، یعنی حسین خرازی قبل از لینکه از مادر متولد شود  یتیم می شود ، لذا فقر و مشکلات قبل از تولد دامنگیرخانواده  ایشان می گردد.

 

در جریان همین کوچ مادر حسین خرازی که حامله بوده  در اثنای سفر در شهر قلعه دیزه (عراق) وضع حمل می کند و فرزند پسرش حسین در قلعه دیزه به دنیا می آید (سال 1288)که ثمره آن فرزندی ذکور می باشد که نامش را حسین میگذارد ، در روز بعد مطلب شمامی عمو زاده حسین خراز ی که مادر وی نیز حامله بوده به فا صله یک روز بعد از تولد حسین خرازی  در خاک ایران و در بیوران بالا (یکی از روستا های سردشت) از مادر متولد می شود(تاریخ تولد شناسنامه ای حاج مطلب تاریخ تولد اول فروردین 1301 قید شده است که صحیح نیست ). تولد حسین متولد سال 1288 خرازی با تولد مطلب شمامی یک روز فاصله داشته است یعنی یک روز بعد از تولد حسین خرازی در قلعه دیزه مطلب شمامی روز بعد در بیوران بالا متولد می شود.

مادر حسین خرازی پیروز خاتون در سردشت یک برادر داشت بنام  حمزه لطفی مشهور به (حمزه کول)  به خانه ایشان میرود بدین ترتیب سرپرستی حسین خرازی را، دائی اش حمزه لطفی به عهده دار می شود . زندگی حسین خرازی با درد و مشقت فراوان  از اویل کودکی شروع میشود .دائی اش که خیلی به خواهر زاده اش علاقه  داشته و زیرکی و توانمندی وی را ملاحظه می کند در صدد تهیه  دو (چها رپا )بر می آید تا بوسیله انها کاری دست پا کند حسین خرازی که فردی با مناعت طبع  بوده از فرصت استفاده کرده و با تمام توان کار کرده و از هیچ کاری برای امرار معاش خود و خانواده اش کوتاهی نمی نماید   از اوردن هیزم گرفته و بار بری و تجارت و خرید و فروش مایحتاج عمومی مردم بطوریکه هم خرج خود و مادرش را در می آورد و هم مبلغی به دائی اش کمک می کند  و ضمن انجام کار روزانه   مبادرت به ادامه تحصیل در مکتب خانه نیز می دهد . و تا مقطع ششم ابتدائی نظام قدیم موفق به ادامه تحصیل می شود  . پشتکار و فراست ایشان از همان دوران آشکار  می شودو از دوران جوانی در اداره امورات اجرائی و مدیریتی و اجتماعی  جامعه شرکت و نموده ویک سر و گردن از سایر  هم سن و سالانش  خود را نشان می دهد. ذوق بالا و حاضر جوابی و خط بسیار زیبای ایشان در زمانیکه  تعداد با سوادان  سردشت بسیار قلیل بود باعث رشد سریع ایشان می شود  ، بصورتی که هر جا مشکلی بوجود می آمد یکی از افرادی که مورد مراجعه قرار می گرفت ایشان بودند.

 

 

ایشان  شغل های مختلفی را اختیار نموده و جهت امرار معاش از هیچ کسب و کار حلالی فرو گذاری نکرده است  .لذا اولین کار رسمی خود را که پیمانکاری جاده سردشت مهاباد است تحول گرفته و در انجام این پروژه به نحو احسن انجام وظیفه می نماید.همین پیمان  باعث جلب توجه مسئولین منطقه ای به ایشان می شود .و چندین مرتبه بدلیل پشتکار و مدیریت عالی مورد تشویق مقامات آن دوره قرار می گیرند.

زمانی که اولین فرماندار سردشت آقای رضوانی (اهل ارومیه) در سردشت انجام وظیفه می نمودند  یک تلفنگرام از استانداری در یافت می نماید مبنی بر اینکه سریعا فرماندار وقت آقای رضوانی در معیت آقای حسین خرازی به استانداری وقت مراجعه نمایند ، بدلیل بارش برف سنگین در سردشت و  حومه وباز نبودن جاده از طرف فرماندار به استانداری اعلام می شود که مراجعه به ارومیه بوسیله اتومبیل مقدور نمی باشد لذا استاندار دستور انتقال فرماندار و آقای حسین خرازی را به مر کز استان توسط هلی کوپتر صادر می نماید.موضوع دعوت آقای خرازی به استان و معرفی  ایشان  بعنوان شهردار سردشت بود  که در جلسه تشکیل یافته با مخالفت آقای خرازی روبرو می شوند وقتی دلیلش را از ایشان می پرسند آقای خرازی  جواب می دهند اداره و احداث شهرداری با دست خالی کاریو بدون امکانات ملی و ماشین آلات  غیر ممکن است لذا نمی توانم قبول نمایم . با وجود اصرار فراوان استاندار ،آقای حسین  خرازی شرط قبول نمودن پست شهرداری را اختصاص اعتبارات مناسب اعلام می نماید لذا فی المجلس مبلغ یکصد و چهل هزار تومان اعتبارات اولیه توسط استاندادر وقت  برای اقدامات اولیه  و انجام اقامات عمرانی لازم در نظر گرفته می شود ، این اصرار آقای خرازی باعث شد که استاندار اظهخار نماین   اغلب افراد با پیشنهاد و تطمیع  درخواست انتصاب می نمایند ولیکن این موضوع در مورد آقای حسین خرازی برعکس بود ایشان تا نگرفتن اعتبارات لازم تصدی شهردای سردشت را قبول نکردند.

 

شهرداری سردشت در اولین ساختمات استیجاری خود (منزل آقای عطاری) که از دو اتاق و یک راه رو تشکیل یافته بود مستقر می شود.بعد از یک سال با وجود فعالیتهای چشمگیر شهردار یک ساختمان مدرن برای شهرداری احداث می شود  (بالاتر از اداره پست فعلی سردشت، مابین اداره پست و دادگستری فعلی )در ان واقع شده است.

درآن زمان در  محل فعلی شهر  سردشت دو موقعیت که بصورت گنداب(محل جمع شدن فاضلاب های) در آمده توسط آقای حسین خرازی مشخص می شود .آقای خرازی مطلع می شوند که نخست وزی (دکتر اقبال ) چند ماه آینده در نظر دارد  از سردشت بازدید بعمل آورد ، لذا ایشان با ابتکار عمل خاصی دستور خرید دو دستگاه بلوک زنی را صادر می نماید،در ان موقع  (هنگام خرید دستگاههای بلوک زنی کسی نمی دانست آنها به چه دردی می خورند)،و اقدام به بریدن و ساخت  بلوک و وبنای حصار  دور زمینها  مشخص شده  به ارتفاع نیم متر می نماید.بهنگام باز دید وزیر کشور از آقای حسین خرازی پرسیده می شود این محوطه کشی ها چیست؟ ایشان جواب دادند این زمینها برای احداث پارک و سینما در نظر گرفته شده است . وزیر کشور سوال می نمایند با چه بودجه ای می خواهی اقدام به ساخت این بنا ها نمائی ؟بلا فاصله جواب می دهند قر بان منتظر تشریف فرمائی شما بودیم لذا در جا نخست وزیر وقت دکتر اقبال  دستور می دهند مبلغ یکصد و هشتاد هزار تومان جهت احداث این دو ساختمان برای شهرداری سردشت در نظر گرفته شود.

 

در آن زمان برق سردشت بوسیله یک موتور کوچک تهیه می شد ،که اکثر شبها کار نمی کرد و سردشت عملا فاقد برق بود  .در هنگام ضیافت شامی که  در محل سالن شهرداری  به افتخار آقای نخست وزیر دکتر اقبال تر تیب داده شده بود ، آقای حسین خرازی یک نفر را مخفیانه به نزد آقای( احمد برقی) که در آن زمان تکنسین برق اداره برق سردشت  بود فرستاده و می گویند موتور را خاموش نماید،بعد از خاموشی برق نخست وزیر  ناراحت شده و دلیل خاموشی برق را از شهردار جویا میشود، آقای خرازی به ایشان می گویند قربان بخاطر مراسم امشب دستور دادم  از بانه وسایل یدکی  موتور برق امانت  گرفته و روشنائی امشب را تامین نمایند  و لیکن متاسفانه  ظاهرا این اقدامات  نتوانسته جوابگوی تامین برق امشب باشدو و محفل ما را روشنی بخش باشد  ، وزیر کشور هما نجا دستور می دهند اعتبارات لازم برای خرید   دو موتور بزرگ برق برای شهر سردشت اختصاص داده شود ،در همین  راستا  شخص شهردار برای خرید موتور های برق به تهران مراجعه می نمایند ، در خرید دو دستگاه موتور برق  آقای خرازی موفق به گرفتن مبلغی تخفیف می شود که با آن مبلغ یک دستکاه ماشین سیمرغ خریداری نموده و سا ختمان اداره برق را تکمیل می نماید.

در فردای آنروز مجددا ضمن بازدید  استاندار وقت به آقای حسین خرازی قول تحویل یک جیپ شخصی را می دهد .لازم به توضیح است در آن زمان زباله های شهر سردشت توسط گاری دفع می شده است ،آقای خرازی می گویند در جائی که مردم شهرم برای دفع زباله شهر فاقد وسیله نقلیه هستند ماشین به چه درد من می خورد لذا درخواست می نماید ماشین جیپ را با یک دستگاه کمپرسی تعویض نماید که مورد موافقت استاندار واقع می شود . و یک دستگاه کمپرسی از نوع واز روسی تحویل شهرداری سردشت می شود .

آقای خرازی با فعالیت های چشم گیر خود اقدام به فاضلاب کشی شهر نمود که آثار آن هنوز هم باقی بوده و در خیابان اصلی شهر مورد استفاده قرار می گیرد.

در آن موقع مغازه های اصلی شهر بصورت دخمه ایجاد و بسیار چهره نازیبا ئی داشتند که در چند نوبت دستور تخریب ، عقب نشینی و نوسازی آن مغازها را تو سط آقای حسین خرازی شهردار وقت صادر می شود ، آثار آن هنوز باقی است.

سردشت فاقد خیابان کمر بندی بود احداث خیابان کمر بندی با امکانات محدود و بدون وجود ماشین آلات سنگین از قبیل لودر و بولدزر و فقط بو سیله بیل و کلنگ و کارگر از محل مقبر شیخ مولانای کنونی تا محل فرمانداری فعلی از دیگر اقدامات عمرانی آقای حسین خرازی به شمار می آید.

 

موردی شایان ذکر اینست  تعدای زیادی بهنگام تعریض و احداث خیابان کمربندی به اندازه(پهنا ی خیابان) معترض بودن که در همان زمان ایشان اظهارمی داشتند  اگر امکان داشت و زمینهای موجود اجازه می داد خیابان را از این هم که هست عریض تر احداث می نمودم و اظهار می داشتند  گذشت زمان ثابت می کند که این خیابان در آیندهای نزدیک حتی برای شهر کوچک خواهد بود.

خیابان امام(ره) فعلی و پهلوی  سابق نیز در زمان تصدی حسین خرازی  بعنوان شهردار سردشت ساخته شده است.

وضوخانه مسجد سرچشمه سردشت ،که در آنموقع مورد استفاده عموم قرار داشت وضعیت ناجوری داشت و استفاده از آن کاملا غیر بهداشتی بود  دستور تخریب و نوسازی آن را صادر نمود ، عده ای قبل از اقدام به نوسازی بهر دلیلی به ساختمان شهرداری حمله برده و درخواست توفقت عملیات ساخت و نوسازی بنای قدیمی وضو خانه  را داشتند و لیکن ایشان مردم را قانع نمودن که منتظر اقدامات باشند و بعدا قضاوت نمایند .پس از اتمام عملیات نو سازی وضو خانه مسچد سر چشمه همان مردم به پاس قدر دانی و تشکر به حضور شهردا رفتند و از پیش داوری عجولانه  خود ا ظهار پشیمانی نمودند .

 

سه رده شت: شاره داری. دابه ش کردنی خوارده مه نی به سه رپه رشتی خوالیخوشبوو حاج حوسین خه رازی شاره داری زه حمه تکیشی وه خت.
سه رچاوه: ئارشیوی که سیی کاک که مال خه رازی. فه ره یدوون.ح

یکی دیگر از اقدامات عمرانی حسین خرازی بعنوان شهردا سردشت تعریض  سر پو شیده کردن سر چشمه آب آشامیدنی سردشت بودو که  تا آن زمان در معرض سم آلایی و کاملا غیر بهداشتی بود.

 برای اولین بار اولین آسفالت کاری خیابانها و کوچه ها  و معابر سردشت نیز در زمان تصدیحسین خرازی  انجام شده است.

بعد از انقلاب نیز شخص ایشان بدلیل جسارت و شهامت اعتماد بنفسی که داشتند  در اکثر امورات سردشت  مداخله نموده و بعنوان ریش سفید و معتمد شهردر مدیریت امورات شهر مشارکت داشته اند.ومور مشاوه اکثر مسئولین محلی قرار گرفته اند  و در سفرهای  مسئولین کشوری جز افرادی بودند که اداره تشکل های مردمی را عهدار بوده اند . و هم ایشان با وجود افراد تحصیلکرده  این شهر نسبت به ایراد بیانات و شرح مشکلات شهر سردشت برای مسئولین  پیش قدم بوده اند 

سوابق اجرائی و اداری

اولین شهردار سردشت

عضو انجمن شهر چندین دوره

عضو انجمن شهرستان

مدیر عامل شیر و خورشید

مدیر عامل هلال احمر

معتمد شهر از  تاآخرین  دقایق حیات

کارشناس دادگستری

اولین کار رسمی حسین خرازی سر کارگری در ساخت جاده سردشت مهاباد شروع می شود

دریافت تشویق نامه از بازررسی شاهنشاهی بدلیل فعالیت های عمرای چشمگیر در تصدی شهرداری .

اولین شورای داوری دادگستر بوسیله حاج حسین خرازی با امضا حکم از طرف وزیر دادگستر (پیش از انقلاب اسلامی).

 

سەردەشت: مەراسم(؟)
لە چەپەوە: ١- ئاغای ئەحمەدیان ٢- خوالێخوشبوو حاج حوسێن خەڕازی ٣-ئاغای رزوانی(فەرماندار) ٤-دروێشی ٥- ئاغای عەبدوڵڵا حەکیم زادە
سەرچاوە: وێنە کەسێێەکانی ئاغای عەبدوڵڵا حەکیم زادە. فەرەیدوون حەکیم زادە.

اقدامات برجسته :

احدا ث بیمارستا ن سردشت

احدا ث فاضلاب کشی بصورت مدرن سردشت

احدات خیابان کمر بندی (بدون هرگونه ماشین الات سنگین با بیل و کلنگ) توسط کارگران شهرداری.

احداث سینمای سردشت

احداث  پارک سردشت (پارک اصلی شهر )

سر پوشیده کردن سر چشمه آب آشامیدنی شهر سردشت

احداث خیابان امام (پهلوی سابق)

احداث حوض و وضو خانه مسجد سر چشمه سردشت بصورت فعلی

 

1234

8

رشید حه ی حه ی یرادر حاج حسین


له وه ی که سه ردانی ما لپه ری زمزیران تان کر د سپا سو ده که ین


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست




















می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
علی خان در تاریخ : 1393/6/14/zmziran - - گفته است :
دستت خوش بیت کاک فازیل گیان: ئه با به تانه خویند نه ویان خوشه نوسینیان به نرخه بو میژوی سه رده شت

/weblog/file/img/m.jpg
ریبوار در تاریخ : 1393/2/17/zmziran - - گفته است :
واقعا آدم با عرضه ای بوده،خدا رحتش کناد ومایه افتخار است.

/weblog/file/img/m.jpg
کمال حسینی در تاریخ : 1393/2/12/zmziran - - گفته است :

دوست يك آدمِ خوب بودن،خيلي خوب است دوست ِ خوب ، دوست خوب است . مجازی یا واقعی بودنش اهمیتی ندارد . چند کیلومتر دور بودنش از تو اهمیتی ندارد . ا



نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
پیوندهای روزانه
نظر سنجی

از کدامیک از مطالب را می پسندید:

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 25
بازدید ماه : 909
بازدید کل : 287198
تعداد مطالب : 84
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1





 تماس با ما
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان زمزیران و آدرس zmziran.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 84
:: کل نظرات : 11

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 5

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 5
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 25
:: بازدید ماه : 909
:: بازدید سال : 1549
:: بازدید کلی : 287198